6 tips om je immuunsysteem een boost te geven tegen het corona virus

16 mrt, 2020

In wat een bizarre situatie zijn we met zijn alle terecht gekomen. Op het moment van schrijven zijn er in Nederland inmiddels 1413 bevestigde besmettingen en 24 doden door het Corona virus (16-3-2020). Echter is de verwachting dat het daadwerkelijke aantal besmettingen rond de 6000 ligt en nog verder gaat stijgen.

 

De verspreiding van de besmettingen met het Corona virus in Nederland (Bron: RIVM)

Maatregelen tegen snelle verspreiding

Italië is op slot en sinds vandaag geld er ook in Spanje een straatverbod. Het luchtverkeer ligt wereldwijd voor een groot deel stil. En sinds gister heeft ook (eindelijk) Nederland maatregelen getroffen: alle scholen en horeca voor 3 weken dicht. Een paar voorbeelden van de enorme impact van Covid-19. Het is bijna niet te bevatten wat er nu eigenlijk precies gaande is. Dat is precies wat mensen nu zo angstig maakt. Zeker in Nederland zijn we niet bekend met dit soort situaties en daardoor gaan mensen soms rare dingen doen.

Zo probeerde we gister wat boodschappen in huis te halen bij de supermarkt om de hoek. Wauw. Mensen schieten door de paden heen, halen onze kinderwagen in en dringen voor bij de hekjes. Kees besloot maar om buiten te wachten met de kleine, omdat het onverantwoord leek tussen deze menigte te gaan staan. Er is genoeg eten mensen!

Opvallend genoeg liggen alle boodschappen die wij nodig hebben er nog wel: biologische groenten, gerecycled wc papier en nootjes voor door het ontbijt. Wel zijn de schappen wc papier en HAK bonen leeg. Mensen staan in de rij met witte puntjes in een zakje. Serieus? Ik kan mijn ogen niet geloven. Want dat is wat mensen écht nodig hebben. Ik vraag me af of dit een correcte afspiegeling is van wat we daadwerkelijk in het dagelijks leven eten, die lege schappen en zakjes witte puntjes.

5 tips voor een gezond lichaam

Want hoe goed zorgen we dan nu eigenlijk echt voor onszelf? Het Corona virus leek mij de perfecte aanleiding om deze blog te schrijven met 5 tips om je immuunsysteem eens een boost te geven op een gezonde manier. Laten we deze periode gebruiken om goed voor onszelf te zorgen en gezond te leven, om zo ons eigen immuunsysteem te versterken en de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Tip 1: Doe een ademhalingsoefening

Adem 10 keer langzaam diep in en uit. Zorg dat je je longen helemaal vult. Voel je het verschil? Door dagelijks een ademhalingsoefening te doen, zorg je voor verse aanvoer van zuurstof diep in je longen. Het corona virus zorgt voor een verminderde werking van je longen. Door dagelijks te zorgen dat jij je longen goed traint, houdt je je longen in goede conditie.

Tip 2: Douche 30 seconden koud af

Het is wetenschappelijk bewezen dat blootstelling aan de kou het immuunsysteem versterkt. Wist je dat het een eeuwenoude traditie is in Rusland om een duik te nemen tussen de ijsschotsen? Nu hebben we deze in Nederland niet, maar we hebben wel een douche die we helemaal naar koud kunnen draaien! 30 seconde koud afdouchen na een warme douche zorgt al voor dit positieve effect op je immuunsysteem!

Tip 3: Drink groene thee en kruiden thee

Groene thee zit boordevol antioxidanten en is één van de gezondste drankjes op de wereld. Door frisdranken en andere gesuikerde dranken te mijden en pure groene thee te drinken (wat helemaal niet vies hoeft te zijn als je een goede kwaliteit los blad koopt) boost je je immuunsysteem. Ook kruidenthee is een gezond alternatief op de gesuikerde dranken. Probeer bijvoorbeeld eens een lekkere verse gemberthee of Griekse bergthee. Wist je trouwens dat je thee ook koud kunt zetten? Het resultaat is een gezonde zelfgemaakte ice tea!

Tip 4: Maak een groene smoothie

Het is soms best lastig om aan je dagelijkse benodigde hoeveelheid groente te komen. Ik los dat simpel op door elke dag een groene smoothie aan mijn menu toe te voegen. Hoewel verse groente hier het beste voor zijn, kun je ook prima je diepvries noodrantsoen die je ingeslagen hebt gebruiken. Meng bijvoorbeeld een handje diepvries spinazie, een verse banaan en wat water in de blender voor een gezonde smoothie vol vitamines.

Tip 5: Zorg voor frisse lucht in huis

Lucht dagelijks je huis voor 15 minuten. Zet lekker alle ramen en deuren open en de kachel even laag. Deze aanvoer van frisse lucht is goed voor je gezondheid en geeft een fris gevoel in huis. Niet verkeerd nu we allen wat meer tijd in huis doorbrengen met de nieuwe maatregelen!

Tip 6: Beweeg elke dag minimaal een half uur

Ga (als het lukt) naar buiten en wandel een stuk. Lukt dit niet? Ook binnen zijn er veel manieren om in beweging te blijven! Doe een 7 minute workout, maak je huis grondig schoon (ja dat telt ook!) en stretch als je wakker wordt ‘s ochtends. Zo kom je al snel aan een half uur. Het beste is natuurlijk om nog veel meer dan een half uur te bewegen, dus probeer ook tussen het computeren en tv kijken door te bewegen! Dit komt ten goede aan je bloedstroom in je lichaam en houd je lichaam alert.

Bonustip: Doe wat je kan doen en laat de rest los

Ik weet dat het lastig is en ook ik vind het soms lastig rationeel te handelen. Want het is nu eenmaal een bizarre en ongewone situatie waar we in beland zijn. Maar het komt je eigen gezondheid en de mogelijkheid om anderen te helpen niet ten goede als we onnodig gaan stressen. Probeer je dus te focussen op de dingen die jij zelf kunt doen. Zorg goed voor jezelf en je omgeving en laat los waar je geen macht over hebt. Check niet meer dan 1-2 keer per dag het nieuws. Laten we vooral met zijn allen positief blijven en elkaar helpen!

Vind je het toch erg lastig om te ontspannen? Ik kan je aanraden eens naar dit filmpje te kijken.

 

6 tips tegen corona virus

 

Ashley

Ashley

Hi! Ik ben Ashley, fulltime mama en part time online business strateeg. Ik schrijf blogs over online geld verdienen, reizen met kids en een gezonde lifestyle. Met mijn blogs hoop ik jullie te inspireren je eigen freedom adventure te starten! Let's do this!

Ontvang onze exclusieve tips en tricks direct in je mail!

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *